Thursday, May 26, 2011

Mimpi adalah mainan tdo?? T____T

cherry ingtkn cherry dah benam "kenangan lalu" ketahap yg bawah sedar!!!!!!!


ape itu tahap bawah sedar???

sigmund freud membahagikan dalam diri manusia terdapat tiga tahap kesedaran [consciousness] iaitu

  1. kesedaran [consciousness],
  2. pra sedar [pre conscious] dan
  3. bawah sedar [unconscious].

Ketiga-tiga peringkat ini rata-rata mempengaruhi tingkahlaku, pemikiran dan emosi seseorang.

Alam bawah sedar masuk ke dalam tingkatan tidak sedar, dan menurut aliran ini, alam bawah sedar mengendalikan sebahagian besar perilaku yg dilakukan oleh manusia.Teori tentang kesedaran boleh diibaratkan seperti gunung es dimana alam sedar seperti gunung es yg muncul tp dalam ukuran kecil, sedangkan alam bawah sedar memiliki ukuran yg sangat besar dan tersembunyi di bawah laut.


Ukuran alam bawah sedar yg sangat besar itu boleh menyimpan segala hal yang berusaha kita abaikan atau segala hal yang tdk dapat diselesaikan dgn baik, dengan kata lain

PENGALAMAN-PENGALAMAN MASA LALU YANG KITA MILIKI.

Ketika, isi dari alam bawah sudah banyak dan tdk terkontrol, maka beberapa hal akan muncul secara tiba-tiba, tanpa kita sedari.

contoh A dan B

A pernah menyakiti B dan hal tersebut membuat B marah tapi krn B tdk ingin membuat pertengkaran, maka tanpa B sedari, kemarahan tersebut tersimpan di alam bawah sedar. Lalu di tempat yg sama tp waktu yg berbeza, B tiba-tiba marah tanpa alasan yg jelas.

contoh di atas, dapat memperlihatkan bahawa Alam Bawah Sedar B mengawal perilaku B tanpa disedari oleh B.

Alam bawah sedar boleh muncul dan mengawal perilaku B kerana ketidak puas hatian B terhadap A adalah suatu hal yg berkaitan dgn emosi dan B tdk berusaha menyelesaikan, B lebih memilih melupakan.Disinilah fungsi dr Alam Bawah Sedar, segala hal yg tidak terselesaikan yg berkaitan dgn emosi, keinginan yg tdk tercapai, dan segala hal yg berusaha untuk diabaikan, diambil oleh alam bawah sedar dan disimpan dengan sangat baik.

kalau kita xcuba selesaikannya ,boleh kita bayangkan apa yg akan terjadi, seperti menunggu bom untuk meletup!!

namun ,cherry salah!!!

cherry mimpi ..

cherry mimpi "dia" lg~~cherry mimpi cherry akan kawin ngn "dia".. korng xthu betapa hepi nyer cherry pada ketika itu!! bru cherry sdr.. sebnrnyer cherry msh syg kn dia~~selama ni cherry cube benamkan perasaan itu ke unconscious mind!!! cube buat pape pon tuk lupekan dia~~ namun mimpi 2 sedarkan cherry dgn kenyataan sbnr~ tp cherry sdr pon xgune~~ semuanya da berlalu .. WAKE UP from ur dream !!!! trus kn hidup~~ hidup ni masih bnyk lom awk terokai lagi cherry!!!!~~ aja2 fighting!!!



No comments:

Post a Comment